Målet med rutinerna är i första hand att undvika personskador. I andra hand att undvika materiella skador.
Kanske viktigast av allt: Gå aldrig under en båt som hänger i truckens slingor. Gå heller inte framför trucken, föraren ser mycket dåligt framåt när en båt hänger i slingorna.
Viktigt är att när båten ställs ned på sina bockar, ska stöttorna vara nere i botten. Inte förrän båten vilar på kölen ska stöttorna höjas och stödja mot skrovet.
Tveka aldrig att reagera om du kan förebygga ett olycksfall.
Meddela Slipförman eller Varvschef om alla tillbud, även de som bara varit nära att orsaka skada.
Vistas inte i närheten av hängande båt i onödan, lämna utrymme för båtägare och de som jobbar med bockarna.
Lämnas fri väg för trucken, särskilt när den kör med hängande båt.
Endast den som ”åker truck” får ge ordern att lyfta eller sänka båten på plats på vagn eller bockar.
Skym inte sikten mellan sliphuset och slipvagnen, de som sköter slipmaskinen måste alltid ha obehindrad sikt.
Stoppa aldrig händer eller fingrar innanför slingen, på bockar, stöttor eller liknande efter att lyft eller nedsänkning påbörjats.
Strandpromenaden stängs av med till exempel. bockar eller rep innan slipvagnen rör sig upp eller ner och vajern markeras med bock när vagnen är i nedsänkt läge.
Klubbens länspumpar får bara användas i vrakviken, dvs till väster (vänster) om gången ut till bryggorna A och B.
Under sjö- och torrsättning är ingen parkering tillåten på varvet.
Släpp ned alla stöttor, de ställbara stag som håller båten upprätt, innan bocken bärs till förvaringsplatsen.
Grundförsäkring finns
Genom medlemskap i Svenska Båtunionen har vi en båtklubbsförsäkring som ger ett grundskydd. Kortfattat omfattar den bland annat olycksfallsförsäkring för medlemmar i samband med klubbaktiviteter. Försäkringen gäller även för en medhjälpare i samband med sjö- och torrsättning och vaktgång. Omfattande information finns här.